Kommunens mål om flere passagerer i offentlig transport ser sort ud – alligevel har de forsøgt at spare på området

Esbjerg Kommune vil være blandt de første klimaneutrale kommuner i Danmark, og en af måderne, de vil blive det på, er ved at gøre den offentlige transport mere attraktiv. Alligevel har byrådet valgt, at der skal sættes færre penge af til busserne i kommunen frem mod 2027 

Af Oskar Vestergaard Klausen

Planen er at flere esbjergensere skal til at tage bussen, samtidig har byrådet ønsket besparelser på området. Foto: Oskar Vestergaard Klausen

I Esbjerg Kommune har de store planer for den grønne omstilling. Det skriver de i hvert fald selv på deres hjemmeside, men noget tyder på at dele af planerne for den grønne omstilling bliver ved det. Altså planer om den grønne omstilling.  

I 2022 vedtog Esbjergs byråd en klimahandleplan, som de selv beskriver som værende ‘ambitiøs’, og det er der ikke noget at sige til. Kommunen vil nemlig være klimaneutral allerede i 2030, hvilket er 20 år før det landsdækkende mål om klimaneutralitet.  

I handleplanen er det blandt andet beskrevet, hvordan transport står for 16 procent af udledningen i kommunen og er den tredjestørste udleder af CO2. Det er derfor også et vigtigt område at fokusere på, skriver de i handleplanen, hvor hovedformålet indenfor transport er, at der skal ske en omlægning til grønne transportformer. Herunder er et af målene, at der skal ske en stigning på 20 procent af antal passagerer, der bruger offentlig transport i kommunen i 2030 i forhold til antallet i 2019.  

Her to år efter at handleplanen blev vedtaget, er der dog ikke tegn på, at borgerne i kommunen har taget opfordringen til sig. Tal fra Sydtrafiks hjemmeside viser nemlig, at der er sket et fald på 11 procent passagerer fra 2019 til 2023.  

Den negative udvikling er også noget, der får Henning Ravn, formand for Plan- og Byudviklingsudvalget (V) til at tvivle på, om det er muligt, at kommunen kan nå målet i klimahandleplanen.  

“Jeg kan godt være betænkelig ved, om vi når det,” siger han. 

Sparerunde hos kommunen

Det er dog ikke kun passagertallet i Sydtrafiks busser, der er dalet. I budgetforliget for 2024 blev det nemlig vedtaget, at der skulle spares tre millioner på bustrafikken I 2024 og yderligere seks millioner per år de tre efterfølgende år. En samlet besparelse på i alt 21 millioner i 2027. I budgetforliget er besparelsen begrundet med omlæggelse af rutenettet i kommunen.  Og spørger man Henning Ravn om det tilsyneladende modstridende i at ville øge brugen af offentlig transport samtidig med at spare på den, er det et spørgsmål om nødvendighed og effektivisering af ruter. 

“Vi går ind og ser, hvor mange passagerer der er med. Det har vi hele tiden fokus på. Vi vil gerne ind at optimere de her ting. Det er vi nødt til, når vi skal kigge på ressourcerne,” siger han.  

Henning Ravn medgiver dog, at det er modstridende, at man på den ene side ønsker at øge antallet af passagerer samtidig med, at man vil spare på transportformen. 

“Det er hammersvært at ville øge brugen af den offentlige trafik, samtidig med at vi på nogle områder, ja, forringer den,” siger han.  

Regnefejl gjorde at udgifterne steg

En vigtig ting at fremhæve er imidlertid, at budgettet ikke nødvendigvis er retvisende for de konkrete udgifter, der har været til busdriften i kommunen. Ifølge Hening Ravn har spareplanerne nemlig ikke virket efter hensigten, da en regnefejl hos Sydtrafik har betydet, at udgifterne til bustrafikken blev større end ventet. 

“Sydtrafik lavede en regnefejl i forbindelse med den nye ruteplan, hvor de glemte et antal køretimer. Der er derfor kommet en ekstra regning fra dem, så derfor er det blevet til en stigning frem for en besparelse,” siger han. 

At de konkrete udgifter har været større end ventet er dog ikke ensbetydende med, at de vil være det i fremtiden. Kommunen har nemlig endnu ikke besluttet om de varslede besparelser i budgetforliget for 2024 skal skrottes. 

Hvad de konkrete udgifter for Esbjerg Kommune til Sydtrafik har været efter omlægningen af ruteplanen, har vi ikke kunnet nå at få svar på inden deadline for artiklen på trods af forespørgsel hos Esbjerg Kommune. 

Det har ligeledes heller ikke har været muligt at få tal fra udviklingen i togtransport i kommunen for perioden.  

Hvis du ønsker at dykke ned i klimahandleplanen DK2020 kan du læse den her: https://www.esbjerg.dk/Files/Filer/Energi%20og%20milj%C3%B8/Klima/Klimaplan_DK2020.pdf