Forsøg med bomme møder kritik: ”Det løser ikke det egentlige problem”

Hen over sommeren har Esbjerg Kommune haft et forsøg i Ribe, hvor området omkring domkirkepladsen har været lukket af med bomme. Forsøget har mødt kritik, bl.a. fra en restauratør, der har en kro på domkirkepladsen.

Hvis forsøget ender med at blive en permanent løsning, så kan det ende med færre parkerede biler omkring domkirken. Foto: Anne-Mette Helstrup

Af Emil Uggerhøj-Andersen

190.000 kr.

Så meget har Johnni Frederiksen, indehaver af kroen Weiss Stue på domkirkepladsen, haft mindre i omsætning i gennemsnit i perioden fra uge 27-32, hvis man sammenligner med de fem foregående år. Ifølge ham skyldes det trafikforsøget som Esbjerg Kommune har haft kørende i Ribe. Han kalder forsøget, der fandt sted fra 1. juli til 11. august, hvor man havde spærret domkirkepladsen, og nogle af de tilstødende gader af, for ”en meget dårlig løsning”. Han mener ikke, at trafikken omkring domkirkepladsen er et problem.

”De fleste af dem der kører derinde er turister, og de kører forsigtigt, fordi de ikke ved hvor de skal køre hen. Jeg har heller aldrig haft nogle gæster, der har klaget over trafikken,” siger Johnni. Det er især mangel på gæster til frokost, som har gjort at omsætningen har været faldende.

Mindre trafik i bykernen

I løbet af 10 uger i 2023, registrerede Esbjerg Kommune trafikken omkring Ribe domkirke, samt talte de parkerede biler i området. Ifølge kommunen bliver de parkerede biler, og trafikken, set som en udfordring i Ribes gamle bykerne.

Derfor satte man under sommeren 2024 midlertidige vejbomme op. Det betød, at man under forsøget, skulle registrere sin bil på internettet, og så ville automatiske nummerpladescannere så aflæse nummerpladen, og så ville man kunne køre igennem. Alternativt ville man kunne ringe til kommunen og få oplyst en kode til bommene, hvis man havde et ærinde. Beboere i området blev registreret automatisk. Målet er at reducere de negative effekter ved ”ikke nødvendig kørsel” i bykernen.

Det var ikke muligt at få et interview med formanden for styregruppen, Morten Andersson, men han skriver i en mail:

“Trafikforsøget og den efterfølgende evaluering er som udgangspunkt ”data drevet”. Vi har i trafikforsøget udarbejdet en vision og en række målsætninger og mål som vi, med udgangspunkt i de mange måledata vi har fået ind under trafikforsøget, evaluerer forsøgets resultater ud fra. Der er rigtig mange holdninger til hvad der er godt eller mindre godt og derfor har intentionen med forsøget været at afprøve og dokumentere effekter i forhold til de mål der er opstillet, ud fra data – altså en faktabaseret tilgang. Hvis der er mål eller målsætninger som vi ikke synes er dækket af de data vi har, vil vi i styregruppen vurdere om der er behov for at supplere data, og det kunne være ved at spørge.”

Ifølge Johnni Frederiksen, så er bommene ikke løsningen på det, han ser som byens egentlige problem: mangel på parkeringspladser. 

”Hvis der blev lavet nogle flere parkeringspladser i udkanten af centrum, så tror jeg ikke at mange af dem der parkerer ved domkirken, overhovedet kører derind,” siger Johnni. Han mener, at det ville være en god ide, hvis f.eks. parkeringspladsen ved banegården blev gjort permanent.

Bommende har været hæmmende

Formanden for menighedsrådet i Ribe Domkirke, Tage Rosenstand, synes også, at bommene har været et problem. 

”Jeg synes ikke, at der skal være bomme. Jeg synes det er hæmmende, at man skal trykke en kode, eller at man skal til at gå på internettet for at registrere sin bil,” siger Tage. 

Han giver dog udtryk for, at der til kirkelige handlinger ikke har været problem med bommene. Så har der været en aftale med kommunen, så bommene har været åben en time før arrangementet. Han anerkender også, at der har været mere ro på domkirkepladsen, og synes at det er en god ting. Men han mener, at der skal findes en anden løsning. 

”Jeg synes, at der skal være bedre skiltning, gerne på flere sprog. Og så kunne det være godt, hvis der kom en løsning, hvor turister der kommer sydfra, kan blive advaret på deres GPS,” siger Tage. 

Forsøget skal nu evalueres af styregruppen, og derefter afleveres til By- og planlægningsudvalget i Esbjerg Kommune.