Ny budgetaftale i Esbjerg sætter skub i forbedring af skoler. Og der er brug for handling

Et flertal i Esbjerg Byråd har i en ny aftale afsat over 100 millioner kroner til implementering af kommunes masterplan for folkeskolerne. 

Af Astrid Karen Lyngholm

Danmarksgades Skole ligger placeret i det centrale Esbjerg og har i alt 388 elever.
Foto: Astrid Karen Lyngholm

 

Der afsættes nu 105 millioner kroner til implementering af Esbjerg Kommunes masterplan frem til 2028. Det sker i forbindelse med, at en ny budgetaftale for 2025-2028 i september blev offentliggjort af et flertal i Esbjerg Byråd.  

Kommunens masterplan skal forbedre folkeskolernes fysiske stand gennem prioriterede renoveringer. Det beregnes, at der er behov for forbedringer på i alt 484 millioner kroner over de næste ti år.

Central skole drømmer om bedre lokaler  

På Danmarksgades Skole i Esbjerg har de et særligt behov og ønske om fornyelse af skolens fysiske rammer. Lise Hadrup er skoleleder på Danmarksgades Skole. Hun drømmer om forbedringer af skolens faglokaler: 

“Det, vi har allermest brug for, er nye faglokaler. Vi har mange nedslidte, gamle faglokaler, som virkelig trænger til en opdatering.” 

Lise Hadrup håber, at der i masterplanens budget kan findes ressourcer til at foretage de ønskede renoveringer af skolen. For også skolens indeklima halter, siger hun:

“Skolens eneste reelle udluftning er vores vinduer. Vi har ikke et udsugningsanlæg, så om sommeren har vi det meget varmt – og om vinteren koldt.”

Hvordan skal pengene prioriteres? 

Det er Esbjerg Kommunes Børn & Skoleudvalg, der prioriterer og fordeler de 105 millioner kroner, der er afsat til at implementere masterplanen.    

“Prioriteringerne skal ske ud fra nogle objektive kriterier, som bliver udarbejdet af tekniske rådgivere,” lyder det fra Diana Mose Olsen, der er formand for Børn & Skoleudvalget og en del af Esbjerg Byråd for Socialdemokratiet.  

Diana Mose Olsen lægger vægt på den objektive vurdering af fordelingen mellem folkeskolerne:

“Kommunen har skoler med væsentlige udfordringer, der kategoriseres som røde. Det betyder, at det skal prioriteres hurtigst muligt, så vi sikrer en vis kvalitet hos vores folkeskoler.” 

Masterplanens fokuspunkter 

Esbjerg Kommune ønsker med deres masterplan at give kommunens folkeskoler en fysisk overhaling. Der er i den forbindelse udvalgt fem fokuspunkter, som anses for de mest presserende. Disse behov indbefatter blandt andet skolernes indeklima, udearealer og løft af faglokaler. Der kigges særligt på disse behov i implementeringsfasen af masterplanen, hvor de 105 millioner kroner skal fordeles.  

René G. Nielsen er direktør for Børn & Kultur i Esbjerg. Han mener, at masterplanens fem fokuspunkter skal være med til at sikre folkeskolernes fremtidige kvalitet og kapacitet:

“Fokuspunkterne skaber en fælles tilgang til, hvad der er vigtigt at optimere. Det er essentielt blandt andet at sikre den rette kapacitet på skolerne, så vi fremover vil have mulighed for at tage imod flere elever.”