Klimakonsulent forstår frustrationer ved kommunens håndtering af oversvømmelser: “Vi gør hvad vi kan, og vi skal altid blive bedre” 

Jan Grinderslev fra Gørding kender til mindst 25 huse, der i weekenden lå under vand i byen. Spørger man ham, kunne langt de fleste af disse tilfælde være forhindret. Esbjergs klimakonsulent forstår kritikken, men vedholder at situationen er kompleks. 

Vandet væltede fredag aften ud af Jans toilet. Privatfoto: Jan Grinderslev

Af August Mortensen 

“Jeg skulle ned og hente noget i min kælder, og så skulle jeg lige tisse. Da jeg så skyllede ud, væltede det op fra kloakken.” 

Som mange andre beboere i Esbjerg Kommune blev Jan Grinderslev chokeret over vejret i fredags. Ikke nok med at himlen åbnede sig i historiske mængder, så kom vandet også buldrende nedefra. Spildevandssystemet blev overbelastet i en sådan grad, at regnvand fossede ind i kældere og haver over hele kommunen. 

Det blev til en hel weekends kamp mod vandmasserne i Jan Grinderslevs nabolag. Regnen kan ingen gøre noget ved, men Jan Grinderslev stiller sig uforstående over for det, han ser som manglende forebyggelse fra kommunens side. 

“Fremtidssikrede” kloaksystemer hjalp ikke 

For få år tilbage fik Jan, sammen med resten af Gørding, installeret separatkloakering. I separatkloakering bruger man to ledninger for at adskille spilde- og regnvand. Dette er mere klimavenligt, men forebygger også oversvømmelser fra stærke regnskyl. 

Antagelsen var, at man nu ville være sikret mod eventuelle oversvømmelser. Jan Grinderslev må tørt konstatere, at det ikke var tilfældet: 

“Vi har betalt i dyre domme for separatkloakering og spildevandsafgifter, så kan det jo ikke være rigtigt, at de lader vandet sive ned i min kælder.” 

Jan Grinderslevs forvirring er til at forstå. På Esbjerg Kommunes hjemmeside står der nemlig sort på hvidt, at rørene er fremtidssikrede, og vil kunne “forhindre vand i kælderen og på din grund.” 

En 500-års hændelse 

Bodil Ankjær Nielsen, klimakonsulent for Esbjerg Kommune, forstår langt hen ad vejen Jan Grinderslevs frustrationer. Hun påpeger dog samtidigt, at vejret i fredags var så ekstremt et tilfælde, at separatkloakeringen ikke kan forventes at håndtere det: 

“I Danmark har vi et serviceniveau på 5 år. Det vil sige, at kloakeringen skal kunne håndtere en fem-års hændelse.” 

Det betyder, at regnen er så voldsom, at man kun kan regne med sådan et uvejr en gang hvert femte år. Det kalder man ifølge DMI “ekstremregn.” 

“Det vi havde i fredags, er måske en 500-års hændelse,” fortsætter Bodil Ankjær Nielsen. 

Hvis hele Esbjerg Kommune skulle sikres til et serviceniveau på 500 år, ville der ifølge hende ikke være penge til andet. Kommunerne er i forvejen hårdt pressede økonomisk, og der er mange andre ting end klimasikring, der optager Esbjerg Kommunes beboere. 

Blokeret vandløb oversvømmede have 

Bag Jan Grinderslevs hus løber der en lille bæk. Den blev på meget kort tid fyldt helt op af vandmasserne. Dette resulterede i at mange grunde blev komplet oversvømmet. 

Den offentlige bæk, som kommunen har ansvar for, løber under en vej, som ikke var blevet renset op igennem længere tid. Vandet blev derfor på Jans side og endte med at drukne hans side af vejen. Det er ifølge Jan Grinderslev den anden grund til, at det gik så galt i Gørding.  

Han forstår ikke, hvorfor kommunen ikke har renset den: 

Hvis nu vandet var løbet igennem og ned på marken, så kan det godt være der stadig havde været nogle huse, der var blevet oversvømmet. Men for det første havde vandet været meget hurtigere væk, og for det andet kunne nogle af husene måske have gået fri.” 

Alt vandet der ikke kunne slippe ud endte i Jans have Privatfoto: Jan Grinderslev

Kommunikation er vigtigt 

Bodil Ankjær Nielsen vedkender, at der kan og skal ske forbedringer i kommunens håndtering af ekstremt vejr. Hun nævner samarbejde og kommunikation mellem borger og kommune som en af de vigtigste faktorer. 

Mange borgere ved for eksempel ikke, hvad deres kloakrør kan holde til, eller at det faktisk er deres ansvar at underrette om blokerede vandveje. Det skal kommunen være bedre til at formidle. 

Efter weekendens uvejr har kommunen igangsat en evaluering af klimaplanerne samt kommunen og beredskabets samarbejde. De har også lanceret en app, Klimaklar Esbjerg, der skal oplyse borgerne i forhold til ekstremt vejr og klimaforandringer. 

Dog fastslår Bodil Ankjær Nielsen, at det er umuligt at helgardere sig for den slags vejr, lige meget hvor forberedte vi er: 

“Vi kommer aldrig til at klimasikre Esbjerg på en måde, så en hændelse som den her ikke vil forårsage skader og ubekvem. Men vi skal hele tiden blive bedre, og det arbejder vi hårdt på.